‘Om te janken zo mooi’ door Elke Vierveijzer krijgt **** in De Theaterkrant

‘OM TE JANKEN ZO MOOI’, de ode aan Maarten van Roozendaal door Elke Vierveijzer verdient 4**** sterren in De Theaterkrant.

Uit de recensie:
‘Elke Vierveijzer, in 2014 afgestudeerd aan de Koningstheateracademie in Den Bosch en in 2015 finalist op het Amsterdams Kleinkunst Festival, zingt in ‘Om te janken zo mooi’ de mooiste liedjes van Maarten van Roozendaal. Een gewaagde keuze voor een debuutprogramma, want zanger en cabaretier Maarten van Van Roozendaal (overleden in 2013) heeft in de kleinkunstwereld een bijna heilige status.’

‘Als zij een liedje zingt en we vinden het zo mooi dat we de tekst willen hebben, moeten we gewoon roepen, zegt ze aan het begin van de voorstelling.'(…) ‘Het is een mooie ingreep, die Vierveijzer niet alleen in staat stelt om soepel contact te maken met het publiek, maar bovendien benadrukt dat zij in ‘Om te janken zo mooi’ vooral haar liefde voor het werk van Maarten van Roozendaal wil overdragen aan het publiek.'(…)
‘In haar interpretaties zoekt ze vooral de mooie, zachte kant van het werk van Maarten van Roozendaal op.’

‘Dit is (…) de kracht (…) van de voorstelling omdat Vierveijzer de liedjes, door subtiele verschillen in intonatie en interpretatie, echt een eigen kleur geeft. Het simpele feit dat zij een vrouw van eind twintig is helpt daarbij: ze heeft een heel andere stem dan Van Roozendaal en daarmee krijgen de liedjes als vanzelf een ander geluid. Zo wordt haar voorstelling nergens een Maarten van Roozendaal-imitatie.’

‘knap debuutprogramma’ (…) ‘Het repertoire van Maarten van Roozendaal is zeker niet het makkelijkste om uit te voeren en Vierveijzer houdt zich in het grootste deel van de voorstelling prima staande. Bij het merendeel van die liedjes wordt ze bovendien uitstekend begeleid door pianist Michiel Wetzer, die bij sommige nummers een mooie tweede stem zingt.’

Mis dit unieke kleinkunstprogramma niet. Op donderdag 10 november a.s. in de intieme zaal Onder de Hanenbalken. Het is inderdaad ‘om te janken zo mooi’. Bestel nu je kaarten op www.theaterpietmondriaan.nl.