Rosanne Philippens

Rosanne’s favoriete vioolsolo’s

zaterdag 22 december 2018 | Onder de Hanenbalken boven 'De Eendracht', 20:15 uur

Bestel kaarten

Rosanne Philippens

Rosanne’s favoriete vioolsolo’s

Tot groot genoegen van alle aanwezige muziekliefhebbers stond topvioliste Rosanne Philippens vorig theaterseizoen al twee keer op ons podium, in respectievelijk de Dorpskerk en in zaal Onder de Hanenbalken. Dat vraagt onvermijdelijk om meer! Ab-Art is blij en trots dat Rosanne ook in dit theaterseizoen twee concerten in Abcoude wil spelen (zie ook pagina 45 van deze gids).

Dit jaar heeft Rosanne haar meest favoriete vioolsolo’s vastgelegd op haar inmiddels vijfde cd, opgenomen in de Channel Classics Records. Daaraan voorafgaand heeft ze in maar liefst 12 Europese steden dit soloprogramma gespeeld: in een wijnbar in Santiago de Compostella, een atelier in Parijs, een kasteel in Zuid-Frankrijk, een fabriekshal in Boekarest, underground in haar woonplaats Berlijn. Als een ware reiziger in muziek. In het concert onder meer composities van Bach, Paganini, Tartini, Bartók, Enescu, Ysaÿe, Loevendie en, last but not least, van haarzelf.

Rosanne begon op driejarige leeftijd met viool spelen. Ze behaalde in 2009 aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag haar diploma summa cum laude en won dat jaar ook het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. In 2014 besloot ze haar masterstudie aan de Hochschule für Musik “Hanns Eisler” Berlijn bij Ulf Wallin met de hoogst mogelijke cijfers.
Ze speelde als soliste o.a. met het Noord-Nederlands Orkest, het Residentie Orkest, het Gelders Orkest, het Barcelona Symphony Orchestra, het Stuttgart Philharmoniker, het Dalasinfoniettan, het Hermitage State Orchestra te Sint Petersburg, het Pforzheim Kammerorchester, het Philharmonisches Orchester Freiburg, etc. Ook is Rosanne een graag en vaak geziene gast in het televisieprogramma Podium Witteman (NPO 2).

Het vioolspel van Rosanne kenmerkt zich door een perfecte techniek, een grote openheid en het streven om zich voortdurend te ontwikkelen. Door haar grote gedrevenheid en communicatieve instelling weet ze haar publiek volledig mee te slepen en vaak te betoveren.

Op persoonlijke voorspraak van Janine Jansen bespeelt Rosanne de ‘Barrere’ Stradivarius uit 1727, de viool waar Janine Jansen vijftien jaar op speelde. Dit uitzonderlijke instrument wordt Rosanne ter beschikking gesteld door het Elise Mathilde Fonds en Coen van Beuningen.